Verlos ons van het kwade - Karin Descendre

IJzersterke cold case-thriller, gebaseerd op waargebeurde doofpotten

Op 6 juni verschijnt Verlos ons van het kwade, de tweede thriller van Karin Descendre. Na haar zeer gesmaakte debuut Leid ons niet in bekoring vorig jaar, bouwt Descendre verder aan haar reeks rond het cold case-team van de Gentse commissaris Callens.
Het bijzondere aan haar boeken is dat ze gebaseerd zijn op waargebeurde cold cases. In dit geval: twee verdwijningen begin jaren 80 die nooit opgehelderd zijn én een bizarre Werkgroep Pedofilie die begin jaren 80 de maatschappij ‘wil sensibiliseren voor het verschijnsel’. (Kerk en Leven, augustus 1984)
Als bijlage vindt u allerlei knipsels die in de loop der jaren over de zaken verschenen zijn en waarop Karin Descendre zich baseerde tijdens de research van dit boek.

Verlos ons van het kwade - ISBN 9789022330319 – € 19,99 - 272 blz. – Paperback - Uitgeverij Manteau

Herman Van Hiel, aalmoezenier van de Gentse gevangenis, verdween op 7 mei 1982 en werd nooit teruggevonden. ‘De zaak Van Hiel is de koudste van alle cold cases’, schreef Het Nieuwsblad hierover in 2008.

De tweede zaak gaat over de in 1982 verdwenen kloosternon Germaine ‘Gabriëlle’ Robberechts. Haar verdwijning werd destijds in verband gebracht met een pedofilie-schandaal in de Kerk dat nooit opgehelderd werd. De auteur heeft ettelijke keren gevraagd het dossier te mogen inkijken, echter zonder succes.

Een derde element in Verlos ons van het kwade, is een wijdverspreid pedofilie-netwerk dat zich eind jaren 70 – begin jaren 80 uitrolde in de schoot van de Kerk. Er was zelfs een heuse Oecumenische Werkgroep Pedofilie die manieren zocht om ‘pedofielen in de maatschappij te integreren.’ Het is opvallend hoe weinig deining dergelijke oproepen veroorzaakten in een pre-Dutroux-tijdperk.

Deze drie invalshoeken inspireerden Descendre tot een heerlijk spannende plot, waarin geen enkel Heilig huisje overeind blijft. Ze schrijft met het vertrouwen van een thriller-routinier en haar manuscript ontlokte aan haar eindredacteur de volgende quote: "Het is een spannende thriller rond een weerzinwekkend complot van kerk en kapitaal, dat zo uit de koker van de grote meester van het genre, Jef Geeraerts, zou kunnen komen, net als het enigszins open einde."

Verhalen waar je, ongevraagd in meespeelt en je wilt het niet geweten hebben. Wie er in terecht komt kan het boek niet meer gesloten krijgen. – Rik Devillé

Callens is een atypische flik. Schijnbaar te braaf voor de recherche, maar met de volhardende tanden van een pitbull. Een debuut dat kan bekoren. Smaakt naar veel meer.– Jef Geeraerts (over Leid ons niet in bekoring)

Artikel uit Kerk & Leven - augustus 1984

JPG - 2.6 Mb