'Voor ik vergeet': het inspirerende verhaal van wonderpatiënte Christine Bryden over haar leven met jongdementie

Een unieke getuigenis door de ogen van een dementiepatiënte

‘Als iemand je vertelde dat je een gepensioneerde vrouw zou ontmoeten die al twintig jaar aan dementie lijdt, zou je waarschijnlijk niet verwachten mij te zien. Ik ben zesenzestig jaar, kan nog altijd een gesprek voeren, lachen en het journaal volgen. Ik kleed me goed, ga regelmatig naar de kapper en laat elke dag de hond uit. Ik woon niet in een verzorgingstehuis. Ik ga op reis. Ik ga uit dansen. Ik lees graag.’ – Christine Bryden

Op haar 46ste kreeg Christine Bryden het verpletterende verdict van haar neuroloog: ze leed aan jongdementie. Binnen vijf jaar zou de topwetenschapster en adviseur van de Australische regering voltijds medisch verzorgd moeten worden, langer dan acht jaar had ze niet meer te leven. Haar wereld stortte in.

Intussen zijn we ruim twintig jaar later. Christine bleek een wonderpatiënte te zijn: haar dementie vorderde veel trager dan de artsen hadden voorspeld. Ze werd de eerste ervaringsdeskundige die kon uitleggen hoe het voelt om je taal, je oriëntatievermogen, je persoonlijkheid… te voelen afbrokkelen, om vaak bang en wanhopig te zijn en je zo verdomd alleen te voelen, maar ook een zinvol leven te kunnen leiden, ondanks de ziekte.

In Voor ik vergeet vertelt Christine haar unieke en inspirerende levensverhaal en deelt ze tips om met de ziekte om te gaan.

‘Maar ik strijd elke dag om te overleven met dementie en ik probeer met al mijn overgebleven energie om mijn hersenen te herprogrammeren, in hetzelfde tempo als waarin ze uiteenvallen, aangetast raken en hun functie verliezen. Ik geloof dat een zekere mate van herstel mogelijk is. Ik wil hier praten over hoe je dementie kunt overleven, hoe je dementie kunt verslaan en hoe je optimaal kunt leven terwijl je dementie hebt.’ – Christine Bryden

Voor ik vergeet is een onmisbaar boek voor mensen met dementie, hun geliefden en zorgverleners.

‘Christine is een experte in dementie, een overlever, mijn heldin.’ –  Lisa Genova, auteur van de bestseller Still Alice

'Dit boek biedt een genuanceerde en fris beschreven inkijk in het doolhof van herinneringen tijdens het achteruitgangsproces van dementie. Een warme aanrader voor ieder die op zoek is naar een beter aanvoelen en mogelijke toegangspoorten tot de ziel van betekenisvolle anderen.'
 Kasper Bormans, bedenker van Het spel van de verbeelding

Christine Bryden is de dochter van een Vlaamse moeder en Britse vader. Ze groeide op in het Verenigd Koninkrijk, maar beleefde als kind warme zomers met haar oma en opa in Antwerpen. Inmiddels woont ze meer dan veertig jaar in Australië. Ze is getrouwd, heeft drie dochters en vier kleinkinderen. Ze verdedigt wereldwijd de belangen van mensen met dementie en adviseerde de makers van Still Alice, de succesvolle film met Julianne Moore over een jonge vrouw met dementie.

‘Er zijn dagen waarop ik de constante, vermoeiende strijd wil opgeven en wil ophouden met proberen normaal te zijn, met doen alsof. Maar dat lukt me niet. Ik ben niet iemand die een strijd opgeeft, vooral niet omdat ik weet dat zoveel mensen met dementie niet de kansen krijgen die ik heb, om te blijven praten en te blijven proberen. Zelfs als ik je in de war breng of jij je aan me ergert of twijfelt, blijf ik strijden en mijn verhaal vertellen. Voor ik vergeet.’

-----------------------------------------------------------------

Voor ik vergeet | Christine Bryden