Wat als koningin Mathilde van België met koning Willem-Alexander der Nederlanden was getrouwd?

Bert Kruismans onderzoekt de waarheid over België en Nederland in ​ 'Ons 200-jarige koninkrijk'

In onze scholen hangen foto's van koning Alexander en zijn eega koningin Mathilde aan de muur. Kompany en Lukaku spelen voor de Franse nationale ploeg en de Koningin Elisabethwedstrijd vindt plaats in Duitsland. Niet Manneke Pis, maar Peter Minnewit is onze nationale held en de hoofdstad van de provincie Limburg is Maastricht. Een lachwekkende gedachte? Toch had het zo kunnen zijn. Het heeft zelfs geen haar gescheeld. De geschiedenis wordt nu eenmaal bepaald door stom toeval.

Bert Kruismans stelt in dit boek de vraag: wat als? Wat als de hoofdrolspelers in onze geschiedenis, zoals Leopold II en prinses Elisabeth, andere keuzes hadden gemaakt? Zich baserend op de feiten, op wat echt gebeurd is, schrijft Kruismans een ander scenario voor ons land. Een dat evengoed waarheid had kunnen zijn. Balancerend tussen humor en ernst stelt Kruismans zo ons brein en onze fantasie op de proef. Een historische illusie van formaat.

'Ons 200-jarige koninkrijk' wordt feestelijk voorgesteld op 20 oktober om 19u30 in STAM, Gent op de publieksavond 'een gemiste kans', i.s.m. deBuren en STAM. De avond kadert in de tentoonstelling 'Het verloren koninkrijk. Willem I en België.' die op 15 oktober opent voor het publiek. Een uitnodiging voor de boekvoorstelling vindt u in de bijlage. Meer informatie over de tentoonstelling en de publieksavond vindt u hier.

/////////

'Ons 200-jarige koninkrijk'
Bert Kruismans
364 blz. - € 22,50
Een uitgave van Manteau en Nijgh & Van Ditmar

Bert Kruismans is een Vlaamse stand-up comedian en schrijver. Hij werkte jarenlang als redacteur, scenarist en producer van verschillende radio- en tvprogramma’s.  Kruismans brak door als rechter in het satirische programma De Rechtvaardige Rechters op Canvas en bij het grote publiek werd hij in 2004 bekend als winnaar van de slimste mens ter wereld. Dat die titel geen toevalstreffer was bleek in 2011 toen hij  de allerslimste mens ter wereld werd.

Met zijn eerste onemanshow Kruismans vraagt zich af (2002) toerde hij twee jaar lang door België. De opvolger België voor Beginners (2004) was goed voor 60 000 toeschouwers en  Wereldberoemd in Vlaanderen (2007), zijn derde show, werd een boek met dezelfde titel.

In 2009 schreef Kruismans geschiedenis door als eerste Vlaamse humorist met een Franstalige show uit te pakken en daar nog mee te scoren ook in Wallonië. La Flandre pour les nuls toerde drie jaar lang. Met zijn show Geen Gezeik, Iedereen Rijk! (2011)  raakte Kruismans ook bekend in Nederland. Datzelfde jaar verscheen het tweetalige boek Foert Non Di Dju, Kroniek van de langste regeringscrisis in de geschiedenis met tekeningen van de Luikse cartoonist Pierre Krol. Meneer de Notaris in 2013 werd meteen een bestseller.