Werkplaats Bulo is verschenen

Ambacht is het verleden en de toekomst

Bulo viert zijn vijftigste verjaardag. En kan terugkijken op een rijk verleden. Bulo heeft de voorbije decennia vanuit Mechelen bakens verzet voor de hele industrie. Met steeds nieuwe ontwerpen en doorgedreven vakmanschap. ISBN 9789034115195 - € 34,50 - 224 blz. - Gebonden - Een uitgave van Manteau

Hoe werken we de volgende jaren? Komen we nog samen op plaatsen die we dan nog een kantoor zullen noemen?

Samen met de Belgische meubelfabrikant Bulo, die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert, onderzoeken Veerle Windels, Kathy Mathys en fotograaf Jurgen Rogiers de toekomst van werk.

Ze gaan ten rade bij schrijvers als Alain de Botton en Douglas Coupland. Ze confronteren toonaangevende architecten en ontwerpers die voor Bulo werken met hoe onze wereld verandert, en met het ambacht van meubels maken. Ze ontdekken hoe passie voor het vak, handwerk, nieuwe media en sterke ideeën onze toekomst zullen bepalen. En ze komen te weten hoe een Belgisch bedrijf nu al de volgende vijftig jaar vanuit zijn Mechelse werkplaats exploreert.

Interviews, reportages, boeken: al meer dan twintig jaar profileert Veerle Windels zich als enthousiast journalist. Altijd gaat ze op zoek naar het verhaal achter de schermen. Naar de mens achter het product. Ze bundelde dertig van haar beste mode-interviews in Werken met woorden (Ludion, 2009) en realiseerde ook Act(e), de eerste monografie over Tim Van Steenbergen (Ludion, 2010). Als freelancejournalist werkt ze vooral voor de Belgische krant De Standaard, maar evengoed voor internationale bladen als L’Officiel (NL) en StyleZeitgeist (USA).

Van Verhofstadt en Di Rupo over Sergio Herman tot Sting en David Byrne, al menig groot artiest en politicus stond met blind vertrouwen voor de lens van topfotograaf Jurgen Rogiers. Hij is bekend van zijn platenhoezen voor Daan en Zap Mama, advertenties voor Electrabel en Spa en portretten voor De Morgen en dS Magazine. Door Herman Brusselmans werd hij ooit bewierookt als ‘de beste fotograaf sinds de uitvinding van de donkere kamer’.

Literatuur en eten zijn de twee stokpaardjes van freelancejournalist Kathy Mathys. Ze schrijft voor verschillende Belgische en Nederlandse kranten en magazines, zoals De Standaard der Letteren en Bouillon!. Zij geeft ook cursussen in creatief en journalistiek schrijven en zat in de jury van de Ako Literatuurprijs en de Gouden Uil. ‘Schrijven is herinneren, vastleggen, verzinnen, in woorden gieten wat je in beelden ziet.’

inkijk-pagina_s-van-BULO-boek_NL.pdf

Lies Maes