'Drang' genomineerd voor De Bronzen Uil 2015

Een sterk debuut van literair talent Yannick Ottoy

Jaarlijks reikt het Willemsfonds De Bronzen Uil uit aan de auteur van de beste Nederlandstalige debuutroman. Yannick Ottoy is één van de negen genomineerden voor De Bronzen Uil 2015. Hij is naast Serge Simonart en Sarah Meuleman de enige Vlaamse kanshebber. Op zaterdag 10 oktober wordt tijdens het literaire festival Het Betere Boek de winnaar bekend gemaakt. Die gaat naar huis met 5.000 euro en een bronzen beeld. Daarnaast wordt ook een publieksprijs uitgereikt. Verspreid over de dag worden de genomineerde debuten voorgesteld.

Yannick Ottoy (Aalst - 1984) won eerder al Manuscripting, de literaire talentenjacht van Stadsschouwburg Amsterdam, Uitgeverij Lebowski en Jonge Schrijversavond. Zijn debuut Drang is een waargebeurd verzonnen verhaal 30 jaar na het Heizeldrama. Drang gaat over wat mensen doen als het zwaard van Damocles hun hoofd raakt, over het primitieve instinct dat in elk van ons sluimert, en over de constructie die de werkelijkheid wordt genoemd.

'In vloeiende volzinnen legt Ottoy de twijfels en spanningen bloot. Dat maakt van Drang een boek dat je moeilijk kunt (of wilt) wegleggen. Een boek dat vlot leest, dat je helemaal in de gedachtenwereld van het personage zuigt, (...) een personage dat moeite doet, iemand met idealen. En dat lezen we graag.' -  Cutting Edge ****

LITERAIR FESTIVAL HET BETERE BOEK
Zaterdag 10 oktober – 12 tot 19 uur: prijsuitreiking De Bronzen Uil omstreeks 18 uur
Liberaal archief – Kramersplein 23, Gent