YAR Vlaanderen organiseert publieksavond over 'Mevrouw de jeugdrechter' op 16 maart in AMUZ

Over engagement en vermaatschappelijking van de jeugdhulp

Afgelopen najaar verscheen Mevrouw de jeugdrechter, het boek van Melanie De Vrieze waarin ze vijf vrouwelijke jeugdrechters aan het woord laat over hun dagelijkse strijd in de rechtbank. Ze vertellen hoe ze met hart en ziel proberen om jongeren een kans te geven op een goed leven en hoe ze daarbij ook op grenzen botsen. Ondanks alle moeilijkheden blijven ze gaan voor een betere toekomst voor onze jongeren en doen ze een warme oproep om te kiezen voor de jeugd.

Ook YAR Vlaanderen wil jongeren de kans geven hun leven terug op de rails te krijgen. De organisatie kiest er uitdrukkelijk voor om de brede gemeenschap te activeren om mee verantwoordelijkheid te dragen voor jongeren met een complexe problematiek en vaak ook met een dossier bij de jeugdrechtbank. YAR doet beroep op een netwerk van partnerorganisaties en vrijwilligers om jongeren zo de kans te geven hun leven of woonsituatie zélf in handen te nemen.

YAR Vlaanderen nodigt drie jeugdrechters en auteur Melanie De Vrieze uit voor een gesprek op woensdag 16 maart 2016 om 20u in AMUZ - Augustinus Muziekcentrum (Antwerpen).

Met journaliste Indra Dewitte als moderator leggen Liesbet Bex, Sandra Van Steenwinkel en Francesca Raes getuigenis af

• over hun engagement als jeugdrechter,

• over het engagement dat de samenleving voor jongeren kan en moet opnemen,

• over vermaatschappelijking van de zorg en

• over wat YAR als community-based programma in deze context kan betekenen.

De jeugdrechters, auteur en en een aantal jongeren zijn die avond beschikbaar voor interviews. Graag vooraf een seintje als u komt naar [email protected].

--------------------------------------------------

Mevrouw de jeugdrechter | Melanie De Vrieze