'Zo was het in Dachau': het aangrijpende kampdagboek van Ludo van Eck

Sis van Eeckhout zet de missie van zijn vader voort

Een waarschuwing voor de gruwel waar racisme toe kan leiden.

'Uit het verzwijgen van het kwaad is nog nooit iets goeds gekomen. Wij, de overlevenden, moeten blijven getuigen. Want wij zien het scherpst hoe ook de wereld van vandaag met vuur speelt.' – Ludo van Eck

Tweeëntwintig is Ludo van Eeckhout als hij in maart 1944 door de Duitsers thuis, in Mol, wordt opgepakt omdat hij deelnam aan het gewapend verzet en hulp had geboden aan Amerikaanse, Britse en Canadese piloten. Hij wordt samen met enkele vrienden van het verzet naar Hitlers eerste concentratiekamp in Dachau gedeporteerd. Maanden van vernederingen, folteringen, honger en ziekte volgen. Meermaals bereikt Ludo de grens van de totale uitputting en ziet hij de dood in de ogen. Met de hulp van zijn vrienden en dankzij een flinke dosis humor en geluk kruipt hij keer op keer door het oog van de naald. Iets in hem blijft vechten om te overleven. Onder meer de drang om ooit te kunnen vertellen welke vreselijke misdaden het naziregime heeft gepleegd.

Met een voor- en nawoord door Sis van Eeckhout.

Ludo van Eck, geboren als Ludo van Eeckhout, werd in 1944 gearresteerd door de Duitsers. Hij overleefde de hel van Dachau, maar miljoenen anderen bleven in de kampen achter. Als eerbetoon aan hen en als waarschuwing voor de nieuwe generaties bezocht en bestudeerde van Eck na de oorlog alle concentratiekampen. Hij schreef er enkele romans over en het gelauwerde naslagwerk Het Boek der Kampen. Ludo van Eck overleed in 1991. Zijn werk leeft meer dan ooit.

Over Het Boek der Kampen:

'Schokkende beelden uit een hel die door mensenhanden was gebouwd. Dit historische werk in een fraaie heruitgave verdient een plaats in elk gezin.' – De Morgen ****

'Gruwelijke beelden. Bloedstollende getuigenissen. Staalhard. Met de neus op de feiten. Een mens is bijna beschaamd om het te lezen. En net daarom moet dit verhaal verteld worden. Telkens weer.' – Interne keuken (Radio 1)

--------------------------------------------------------
Zo was het in Dachau | Ludo van Eck